احتفال السيسي يجدد السخرية: "يفيد بإيه العلم في وطن ضايع"

06 اغسطس 2017
عيد علم وجهاز كفتة؟ (فيسبوك)
+ الخط -
جدد، احتفال الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأحد، بعيد العلم في مصر، اهتمام رواد مواقع التواصل الاجتماعي، مستدعين تصريحات سابقة قارنوها بكلمته اليوم أبرزها "يعمل إيه العلم في وطن ضائع" حيث حظي هذا التصريح بأكبر قدر من التغريدات على الوسم الخاص بـ #عيد_العلم.

ففي اقتراح ساخر، كتب محمد فؤاد: "في #عيد_العلم أقترح إن إحنا نروح نحتفل بيه في السجون لأن المعلمين والمتعلمين موجودين هناك".



وتعجبت منة: "مش فاهمة بلد من كام سنة كانت مخترعة جهاز بيحوّل فيروس c لكفتة إزاي بتحتفل بعيد العلم كده عادي؟ إزاي بجد".

وتساءل أيمن: "#عيد_العلم ازاي؟!! ورئيسنا معلمنا إنه يفيد بإيه العلم في وطن ضايع!".


وعن موقع مصر في الترتيب العالمي، قالت إبرا: "#عيد_العلم عيد علم مين يا غالي مش إحنا بره التصنيف العالمي للتعليم برده يا عم احمِد ربنا مش زي ما نبقى زي سوريا والعراق".

وكان تعليق ميم: "#عيد_العلم وادي عيد جديد طلع لنا في المقدر علشان يداروا بيه على خيبتهم في قناه السويس الجديدة الذكرى2 #قناه_السويس_الجديده فين المليارات؟".

أما بنت كابتن ماجد، فغردت بتصريحين متناقضين للسيسي:" Half مصر مهد العلم والحضارة، half يعمل إيه العلم في وطن ضايع".


وعلق سامح بخبر: "بمناسبة #عيد_العلم السيسي عمل صندوق جديد للم التبرعات اسمه صندوق دعم البحث العلمي.. هتدفع يعني هتدفع".


وكتب محمد سلامة: "مناسبة احتفالنا بعيد العلم عندنا 86 ألف عالم بره البلاد منهم أكتر من ألف وخمسمائة في تخصصات الذرة والنووي يا عيني يا بلدي".

وغردت مهرة حرة: "#عيد_العلم إزاى بلحة بيحتفل بالعلم والعلماء وهو ماشي على مبدأ تجهيل الشعب كما في عقيدة الجيش حتى لا ينازعه أحد في السلطة".


وعن الاحتفالات رغم سوء الأوضاع، كتب الباشمهندس: "واضح إن المطلوب نحتفل ونفرح وندلس على الواقع ونكذب على أنفسنا بمشاريع وهمية لا جدوى لها واستثمارات كدب واحتياطي ديون وأعياد خرافية".

وباستغراب، غردت أماني: "يعنى عندنا عِلم وكمان عاملين له عيد؟ الاتنين؟!".






المساهمون