فضائية مصرية تنشر "دروس" مسلسلات رمضان: "التضييق الأمني ليس عشوائياً"

13 مايو 2021
من مسلسل "الاختيار 2" (تويتر)
+ الخط -

نشرت قناة ONtv LIVE الفضائية المصرية الخاصة، وهي إحدى القنوات المملوكة لشركة "إيجل كابيتال" للاستثمارات المالية المالكة لمجموعة "إعلام المصريين"، التي ترأسها داليا خورشيد وزيرة الاستثمار المصرية السابقة، وهي تابعة للمخابرات المصرية، ما يشبه المراجعة الأخيرة للدروس المستفادة من الأعمال الدرامية الوطنية التي عرضت طوال شهر رمضان، أي مسلسلي "الاختيار 2" و"هجمة مرتدة".

يشار أولًا إلى أن المسلسلين، من إنتاج شركة "سينرجي" للإنتاج الفني، المملوكة للمنتج تامر مرسي، الذي هو في نفس الوقت، رئيس مجموعة إعلام المصريين والعضو المنتدب لمجموعة إعلام المصريين، وتناولا وجهة النظر الحكومية تجاه الأحداث السياسية التي شهدتها مصر، منذ الانقلاب العسكري على مصر، مرورًا بمذبحتي رابعة العدوية والنهضة، ووصولًا إلى الفترة الرئاسية الثانية للرئيس المصري  عبد الفتاح السيسي.

وعلى صفحة القناة الفضائية على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، جاء منشور بعنوان "من خلال دراما رمضان اكتشفنا الآتي: أجهزة الدولة مابتقولش كله تمام علشان ترضي رئيس الدولة وخلاص، دي بتشتغل بإخلاص وأمانة وموضوعية.. احنا مانعرفش كل حاجة حصلت أو بتحصل حوالينا.. التضييق الأمني مش عشوائي لكن على عناصر خطيرة حتى لو مش مقبوض عليها لأسباب معينة.. احنا مانعرفش كل حاجة حصلت أو بتحصل حوالينا".

وأضاف: "المخبرين في الشوارع أو الاستادات مش بيقمعوا الشعب، لكن بيحموه وبيبقى ليهم مهام معينة ضرورية لحفظ الأمن.. احنا مانعرفش كل حاجة حصلت أو بتحصل حوالينا.. المؤامرة مش وهم، مابتمنعكش تتقدم طول ما انت كاشفها ومركز معاها، وبتعمل اللي عليك في كل الملفات، لكن هي موجودة ولازم تبقى عارف إنها موجودة.. احنا مانعرفش كل حاجة حصلت أو بتحصل حوالينا".

وتابع: "مصر غالية جدا، غالية لدرجة إن كل الأجهزة دي تبقى عايزة تخبطها.. بس في نفس الوقت مصر قوية جدا، لدرجة إنها رغم كل الأجهزة اللي كانت عاوزة تخبطها قامت وانطلقت وعملت إصلاحات غير مسبوقة وكإنها بتقول للأجهزة دي: مساء الخير، كنا موجودين معاكم من البداية فياريت تتفرجوا علينا واحنا بنكتب سطر النهاية على مزاجنا".

وأنهت القناة منشورها: "تحية لرجال ونساء، صدقوا ما عاهدوا الله وعاهدوا وطنهم عليه.. وتحية لشعب عظيم أفشل الخطة بفطرته السليمة حتى لو مش معاه كل المعلومات، لإن على فكرة، احنا مانعرفش كل حاجة حصلت أو بتحصل حوالينا".

المساهمون