جدل مصري بعد طلب الخارجية التسوية المالية لتجنيد المغتربين

27 يوليو 2023
يمكن للراغبين دفع 5 آلاف دولار للحصول على إعفاء من الخدمة العسكرية (خالد دسوقي/ فرانس برس)
+ الخط -

سادت حالة من الجدل على مواقع التواصل الاجتماعي في مصر، بعد إعلان وزارة الخارجية المصرية فتح باب التسجيل لتلقي الطلبات الخاصة بتسوية الموقف التجنيدي للمصريين المقيمين بالخارج، وذلك مقابل 5000 دولار أو يورو، اعتباراً من منتصف أغسطس/ آب المقبل ولمدة شهر، على أن يتم السداد في بنك مصر، فرع أبوظبي.

وتحدث المتابعون عن فشل النظام الحالي في توفير الدولار، سواءٌ لمواجهة الأوضاع الاقتصادية التي تزداد سوءاً أو لسداد أقساط الديون المتراكمة، حتى أن القرار يشمل من تخطوا عمر الـ30.

ورأى المعلقون أن النظام دأب على حل أزماته من جيوب المصريين رغم أنه المتسبب الأول والوحيد فيها، فبالأمس خرج بقرار إصدار شهادة بمليون دولار بدون معرفة مصدر، واليوم بقرار الإعفاء من التجنيد.

وهو الأمر الذي عبّر عنه أحمد أنور بالقول: "هو قرر يحلب المصريين في الداخل، أول ما شافهم ادوله 60 مليار جنيه لشهادات قناة السويس، وقرر يحلب المصريين في الخارج، أول لما شاف تحويلاتهم اللي تعدت 30 مليار دولار، هو ما بيفكرش يشتغل ويجيب فلوس، هو بيفكر ازاي يقلب الآخرين في فلوس".

وكتب الفنان عمرو واكد: "تجنيد مصري بس التسديد في فرع أبوظبي؟! دولة في أمس الحاجة للدولار، تلم دولارات في بنوك خارج الدولة، لكيلا تراقب إطلاقاً، ولا تفصح عنها ويتم تهليبها. بس المهم إن أنا خاين".

وعلّق الفنان خالد أبو النجا: ‏"إعفاء من الجيش كمان، بس ادفع لنا 5000 دولار، انهيار عصبي واقتصادي تام للحكومة، كفاية عك يا عسكر مصر".

وتساءلت أماني السعيد: "وفرع أبوظبي ده عشان نسد جزء من الوديعة اللي علينا، ولا عشان إيه؟".

فيما سخر محمد إمام: "طب واللي في الجيش ينفع يدفع 1000 دولار ويطلع؟ّ!".

نجوم وفن
التحديثات الحية

وعن نتائج القرار كتب صقر: "سؤال: هل صاحب الاقتراح ده (اللي من داخل صندوق اقتصاديات الكانتين)، فكر إنه احتمال وارد جدا، إنه قرار زي ده يزيد من ظاهرة الهجرة غير الرسمية للمراهقين، عبر مراكب الموت في المتوسط، وهي ظاهرة في تنامي أساسا؟".

وعلقت جنة الله الجندي: "مصر للبيع، والوطنية والانتماء للبيع، التجنيد هايتحول لسخرة، اللي معاه يدفع واللي ما يملك يدخل الجيش. ارحموا البلد يا ترجعونا الملكية تاني بعد إذنكم".

وكتب عبد الرحمن: "في 2014 رحت المحكمة العسكرية في مدينة نصر، ودفعت غرامة (تخلف عن التجنيد) 3 آلاف جنيه. رقم 5 آلاف دولار ده ماعرفش اخترعوه ازاي! وهل معني كده إن ما فيش بعثات ولا لجان هاتطلع للخارج لتسوية أوضاع المصريين زي ما بيحصل على طول؟! الواضح والأكيد إنهم بيشحتوا رسمي، والنصب علني مع بجاحة وبلطجة".

المساهمون