الوسم الأكثر تداولاً على "تويتر" في مصر: #سجونك_مش_هتمنع_سقوطك

03 يونيو 2022
ندّد المغرّدون بأداء نظام السيسي (سيمون ماينا/ فرانس برس)
+ الخط -

تصدر وسم #سجونك_مش_هتمنع_سقوطك قائمة الوسوم الأكثر تداولاً على تويتر في مصر، بعد أن دشّنه معارضون لنظام الرئيس عبد الفتاح السيسي، معدّدين عبره كلّ أسباب سقوط نظامه من وجهة نظرهم، بداية من بيع جزيرتي تيران وصنافير، مروراً بحقول الغاز، ونهر النيل، والانهيار الاقتصادي، وتردّي أحوال المصريين، وصولاً إلى اعتقال وإخفاء وقتل المعارضين، ومحاباة رجال الأعمال وذويهم.

وربط المغرّدون بين الوسم والإفراج عن بعض المعتقلين لتبييض صورة النظام، والترويج من قبل مؤيديه وأعضاء لجنة العفو الرئاسي التي تدّعي فحص حالات المعتقلين المستحقّين للإفراج، وفضحوا حال أغلب المعتقلين في سجون النظام وحقيقة معاناتهم.

علّق أحمد على أرقام ضحايا السجون خلال شهر مايو/ أيّار الماضي فقط، وقال: "‏لأن #سجونك_مش_هتمنع_سقوطك فخلي بالك انت وعصابتك جرائمكم ستطاردكم".

ونشر صورةً لوثيقةٍ مسرّبة، لم تؤكّدها أيّة مصادر مستقلة، عن أعداد ضحايا مجزرة ميدان رابعة العدوية الشهيرة، وغرد: "‏ستبقى مذبحة#رابعة شاهد عيان على غدر وخسة عسكر الظلم والطغيان. #سجونك_مش_هتمنع_سقوطك".

وشارك حساب يحمل اسم نيرمين عادل، صاحبة التسريبات الشهيرة على يوتيوب، وعلّق على القروض الشهريّة بسد فجوة الغذاء، وكتب: "‏خيبة على خبيتكم، تعرفوا ان النصف مليار دول كل شهر بيقترضوا مخصصين للاكتفاء للأكل بس.. يعني مش هتعرفوا تاكلو بعد كدا لو مش هتموتوا من الظلم هتموتوا من الجوع.. فوقوا بقا اسالوا نفسكم ليه الأكل بس حتي غالي مش هنقول عربيات ولا بقيت الحياة. #سجونك_مش_هتمنع_سقوطك#ارحل_ياسيسي#نرمين_عادل".

بدوره، غرّد محمد نعيم عن ارتفاع أسعار الغذاء، وقال: "‏بعد زيادة أسعار الزيت.. بخاخة زيت كريستال ب 15 جنيه بس بختين في الفطار والغداء وبخات وقت اللزوم. #ارحل_يا_سيسي #سجونك_مش_هتمنع_سقوطك".

وعن كسر حاجز الخوف، نشر حساب ثورة شعب فيديو، وعلق: "‏الجرأة بدأت تعرف طريقها لقلوب الناس.. بس لفت نظري العبد اللي زعلان على صورة#السيسي.. إذا كان الشرطة نفسهم واقفين اهو وما اتحركتش شعرة في راسهم مع إن السيسي مظبطهم ع الآخر. #ارحل_يا_سيسي #سجونك_مش_هتمنع_سقوطك".

لان #سجونك_مش_هتمنع_سقوطك فخلي بالك انت وعصابتك جرائمكم ستطاردكم حتي يقتص الله منكم في الدنيا قبل الاخرة pic.twitter.com/Ejj5diTOoM

— مغرد الثورة💪 (@KhawaterAhmad) June 3, 2022

خيبة علي خبيتكم
تعرفوا ان النصف مليار دول كل شهر بيقترضوا مخصصين للإكتفاء للاكل بس
يعني مش هتعرفوا تاكلو بعد كدا لو مش هتموتو من الظلم هتموتو من الجوع
فوقوا بقا اسالو نفسكم ليه الاكل بس حتي غالي مش هنقول عربيات ولا بقيت الحياة#سجونك_مش_هتمنع_سقوطك #ارحل_ياسيسي #نرمين_عادل pic.twitter.com/k7DwoXwdrQ

— Nermine Adel (@Nermine_Adel1) June 2, 2022

بعد زياده اسعار الزيت .. بخاخة زيت كريستال ب١٥ جنيه بس بختين في الفطار والغداء وبخات وقت اللزوم 😂#ارحل_يا_سيسي#سجونك_مش_هتمنع_سقوطك pic.twitter.com/COOEPIXQ4x

— Mohamed Naeem - محمد نعيم (@Mohamed44049256) June 3, 2022

الجرأة بدأت تعرف طريقها لقلوب الناس.. بس لفت نظري العبد اللي زعلان على صورة #السيسي.. إذا كان الشرطة نفسهم واقفين اهو وما اتحركتش شعرة في راسهم مع إن السيسي مظبطهم ع الآخر..#ارحل_يا_سيسي #سجونك_مش_هتمنع_سقوطك pic.twitter.com/AjeRyY7n0B

— ثورة شعب (@ThawretShaaab) June 3, 2022

المساهمون