‏‎#طفل_البلكونة يتسبب في سجال بين مصريين وكتائب السيسي

27 يناير 2019
أجبرته الأم على التسلق (تويتر)
+ الخط -
تفاعل كبير على مدى يومين أولته مواقع التواصل الاجتماعي مع واقعة "طفل البلكونة"، بعد تداول فيديو لطفل مصري، يتسلق من نافذة سلم لشرفة بعقار، ومحاولته الدخول لفتح باب شقة مغلق من الداخل بمساعدة والدته التي أمسكت بقدمه.


وبعد انتشار الفيديو بصورة واسعة وإلقاء القبض على الأم ثم الإفراج عنها لاحقاً، تصدر وسم #طفل_البلكونة قائمة الأكثر تداولاً في مصر، مع تفاعل كبير وتعليقات مختلفة، بين مهاجمة الأم والمطالبة بعقابها، والغضب من النظام الذي أفرز مثل تلك الوقائع، ما دفع الكتائب الإلكترونية للدخول على الخط للدفاع عن عبد الفتاح السيسي ونظامه.


بينما اعتبر بعض المغردين أن القصة برمتها تندرج تحت نظرية الإلهاء "بص العصفورة"، لجذب الاهتمام بعيدًا عن ذكرى ثورة يناير، خاصة مع الاهتمام الكبير من المواقع الإلكترونية، وبرامج التوك شو بالواقعة وإفراد مساحات كبيرة لها.

وتساءل نور: "‏‎#طفل_البلكونة.. لو دققت في الفكرة مش في الصورة مين صور الفيديو وكان بالصدفة منتظر أن الطفل يعدي عشان يصوره، وكثافة نشر الفيديو في السوشيال والإعلام تعرف أن شغل ريهام سعيد ده أسلوب حياة بص العصفورة. #السيسى".

وسخر حساب يحمل اسم الرئيس عبد الفتاح السيسي: "‏‎#طفل_البلكونة .. كما أننا ندعو كل الأمهات لفعل هذا الشيء لعله يكون الحل الأمثل للحد من الزيادة السكانية. #السيسى".

وغرد مجدي كامل: "‏عبد الفتاح السيسي هو السبب.. والد طفل البلكونة لـ الوطن: "معرفتش تجيب نجار علشان معهاش غير 10 جنيه. ‎#طفل_البلكونة".


وقال حساب آخر: "‏‎#طفل_البلكونة.. فيديو الست اللي ابنها نسي المفتاح جوه الشقة.. الأم هي مصر والطفل هو الشعب واللي واقف يصور عشان ياخد اللقطة الحكومة".

وهاجمت إحدى مؤيدي النظام، الأم: "‏مش قادرة وطالع عينك فقر بتخلفي ٤ ليه؟ ولاكنت بتوقعي واحد يخف الحمل شوية #طفل_البلكونة".

وتساءل أسامة صادق: "‏لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم ‎#طفل_البلكونة أين الدين والمجتمع والمبادئ والرحمة والأخلاق في كل ما أصابنا من إنهيار تام؟".

وطالب سيد حسن: "‏أنا مش عايزكوا تعاقبوا الست بتاعة ‎#طفل_البلكونة أنا عايزكوا تعاقبوا السبب في الفقر ..والعوز ..والجهل وماتصدقوش واحد بيقول يعمل ايه التعليم في وطن ضايع".

وهاجمت ريهام صابر، مصور الفيديو: "‏طب واللي بيصور ده محاولش ليه يزعق ولا يخلي حد يلحقه ويعقل الست بدل ما هو بيتفرج كده!! بطلوا جلد وظيطة بقا.. هي فعلا غلطت وغلطة لا تُغفر.. بس متتسوحش بالطريقة دي وهي لسه عندها تلات أطفال غيره.. دي لو اتسجنت عيالها هيضيعوا يارمفتريين.. كان ممكن تعالجوها من غير شوشرة يعني.
#طفل_البلكونة.

المساهمون