موسى يهاجم السقا لتهنئته أبو تريكة..."خايف يقول إرهابي عشان عمل دور بلحة"

05 يوليو 2018
(فيسبوك)
+ الخط -
شنّ المذيع المصري المقرب من الأجهزة الأمنية، أحمد موسى، هجوماً لاذعاً على الفنان أحمد السقا ضمن حلقة برنامج "على مسؤوليتي" على قناة "صدى البلد"، والتي خصصها للهجوم على اللاعب محمد أبو تريكة بعد رفع اسمه مع آخرين من قوائم الإرهاب.

وقال: "عشان بس الجدل الحاصل هو أبو تريكة ارهابي ولا لأ أحكام القضاء تحترم وفي ناس مغيبة كتير وفاكرين ان كدة أبو تريكة براءة لكنه لسه ارهابي وميقدرش يرجع مصر".

وكتب السقا في تغريده له على حسابه الرسمي على تويتر: "‏مبروك يا تريكة ربنا يوفقك دايما حبيبي ويحفظك @trikaofficial".



فهاجمه موسى: "الأستاذ أحمد السقا بهني أبو تريكة بتهنيه على ايه؟ بتورط نفسك ليه؟ ما زال أبو تريكة على قوائم الارهاب ومش جاي مصر لأنه هربان". وأضاف: "ولأنها سقطة من السقا وعنده جمهور عريض بيكرهوا أبو تريكة اللي مول الارهابيين في رابعة ورفض يسلم على قيادات القوات المسلحة والمشير طنطاوي".


بدورهم، هاجم الناشطون موسى على مواقع التوصل. فسخر صاحب حساب "انسان حر": "‏أحمد السقا هنأ أبو تريكة بالبراءة فأحمد موسى بيقول له بتورط نفسك ليه. مش قادر يقول عليه ارهابي لأنه سيمثل شخصية بلحة".

وغردت يارا: "‏أحمد موسى مش عاجبه ان السقا بيهني تريكة عشان اسمه اتشال ... والسيساوية هيفرقعوا .. متجمعين في هاشتاج محروق ان شاء الله". وقال أسعد: "‏أحمد موسى (اله التطبيل) يشن هجوماً على أحمد السقا بسبب أبو تريكة ‎#مصر".

وخاطب محمد عاطف السقا ساخرا: "‏‎الممثل الكبير أحمد السقا أنا مش قصدي أوقع بينك وبين حد بس على فكرة أحمد موسى شتمك في البرنامج بتاعه".

المساهمون