المصري كوكا يواصل دعم فلسطين ويوجه رسالة واضحة للعرب

22 أكتوبر 2023
كوكا لاعب منتخب مصر دعم فلسطين أكثر من مرة (نيكولاس إكونومو/Getty)
+ الخط -

تابع النجم المصري أحمد حسن كوكا، مواقفه البطولية التضامنية مع الشعب الفلسطيني والقاطنين في قطاع غزة، الذين يتعرّضون لحرب إبادة من قبل الاحتلال الإسرائيلي، الذي يستمرّ في عدوانه منذ تنفيذ المقاومة الفلسطينية عملية "طوفان الأقصى".

وكتب كوكا، لاعب نادي بنديك سبور التركي، على حسابه في موقع "إكس" (تويتر سابقاً) رسالة جاء فيها باللهجة المصرية الشعبية: "بنصحى كل يوم نروح شغلنا مُجبرين عشان أهالينا وأولادنا اللي مسؤولين عنهم وقلوبنا فيها ألم ووجع علي أحبابنا وأخواتنا في فلسطين، في كل ثانية بتمر خبر جديد أبشع من اللي قبله".

وأضاف لاعب ريو أفي وبرغا سابقاً: "بنتصور إن خلاص مفيش أوحش من كده ممكن يحصل، بس ما بنستناش كتير ونلاقي اللي أبشع منه، اعتقد إن بعد ما قصفت إسرائيل المستشفى والمدرسة والكنيسة وكل شيء محرم، ضاربة بالقوانين الدولية عرض الحائط، بدأت بعض الناس تستوعب إن ليس لديهم قلب ولا رحمة.. بدأت تتغير الآراء، لإن بجد صعب جداً إن يقف شخص في صف كل الشيطانية دي".

وأردف صاحب الثلاثين عاماً: "أب بيشيل عياله أو أعضاء من عياله في كيس بلاستيك، أجسام من غير رؤوس، كل الوحشية دي ولسه مفيش حاجه توقفهم لحد اللحظة دي، وبرغم قساوة كل اللي فات، ولسه كتير من المجتمع الغربي لا يستنكر أصلا الي بيحصل".

وتابع موجهاً رسالة للعرب بقوله "خلاص كلام بلغتهم مالوش لازمة عشان كل حاجه واضحة. ليه احنا كعرب ما نتحدش؟ انتم متخيلين قوة كل دولة عربية؟ انتم متخيلين لو كل الدول العربية تصدو لأي عدوان علي أي دولة عربية؟".

وختم كوكا "ممكن تكون فيه أبعاد سياسية تانية أنا مش فاهمها، وممكن كمان يكون تخيلي دا قاصر، لكن اللي اعرفه إن الاتحاد قوة، والقوي هو اللي بيتعمل له حساب".

ولا تتوقف صور الدعم العالمي لفلسطين، فخلال نزال في الفنون القتالية المختلطة "UFC"، وبعد فوز إسلام ماخاشيف الذي يدربه البطل السابق خبيب نورمحمدوف، صاح خلال تصريحاته في الحلبة "نحن نقف مع فلسطين".