‏‎#الثورة_ناقصها_إيه؟ #حاكموا_السيسي_الخائن ونتحد كلنا

12 يناير 2019
مطالبات باستعادة الثورة في مصر (Getty)
+ الخط -
دشن رواد مواقع التواصل الاجتماعي وسمي "#حاكموا_السيسي_الخائن" و"#الثورة_ناقصها_إيه"، طالبوا فيه بمحاكمة الرئيس المصري، عبد الفتاح السيسي، واستعادة المبادرة بالثورة.

ودونوا عن مبرراتهم لما اعتبروه خيانة السيسي للثورة، وبيعه للأرض وإفساده للحياة السياسية، وقمعه الحريات وحبس المعارضين السلميين، وتبديد الثروات في مشاريع دعائية لا طائل منها. وفي الوسم الثاني تساءل ناشطون قبل أيام من الذكرى الثامنة لثورة يناير عما ينقص الأجواء لثورة حقيقية على نظام العسكر.

وتساءلت صاحبة حساب "صرخة صمت": "‏كيف فشل الجيش المصري بقواته وسلاحه وعتاده في القضاء على 1000 مسلح في شمال سيناء؟  #حاكموا_السيسي_الخائن".

وكتب صاحب حساب "جيل النصر": "‏‎#حاكموا_السيسي_الخائن... المصري ليس له كرامة في بيته ووطنه والغريب يرتع في ربوع الوطن موفور الكرامة مصون الإرادة".

وأشارت ندى: "‏‎#حاكموا_السيسي_الخائن... فرق الشعب وقسمه و قتل وحبس وحرق ودمر وخرب وأفسد وباع وخان وفرط ونهب وسرق، باقي إيه تاني يعمله عشان نفوق!!".

وذكرت رانيا محمد: "‏‎#حاكموا_السيسي_الخائن... أصدرت حكومة الانقلاب قرارا مساء الخميس بالاستيلاء على منطقة مثلث ماسبيرو وبناء عليه تم نزع ملكية 915 قطعة أرض بمثلث ماسبيرو".

وغرد روماني: "‏هكذا يفعل نظام بلحة مع السجناء وعلشان تنجو بنفسك من القتل لازم يكون عندك جنسية أجنبية تحميك من القتل غير كده أنت ثمنك رصاصة زي ضحايا إجرام الداخلية فى قضية ريجيني. #حاكموا_السيسي_الخائن".

ودعت آسيل: "‏‎#حاكموا_السيسى_الخائن... حاكموه على قهرة كل أم شهيد على ذل الشعب الفقير اللي بيموت من الجوع على الظلم والعذاب اللي بيعانيه كل معتقل على الإهانات اللي بتتعرض ليها زوجات المعتقلين في الزيارات عشان يشوفوا أهلهم ربع ساعة، على الخوف والفقر والفساد والقمع".

وعن الثورة، كتب حساب "ميدان رابعة العدوية": "‏‎#الثورة_ناقصها_إيه؟ نتحد مع بعضنا الاتحاد قوة... مافيش شخص لوحده أو مافيش حزب لوحده أو مافيش تيار سياسي لوحده هيقدر يسقط الانقلاب لوحده... لازم نتحد كلنا بكل الأطياف السياسية المختلفة".

ورأى عبد الله مختار: "‏‎#الثوره_ناقصها_إيه؟ إنكم تشيلوا إيديكم من على الكيبورد والموبيلات... وتبطلوا تعملوا هشتاغات وتنزلوا علي أرض الواقع... الواقع مؤلم... محزن... مخز... للأسف".

وقال وليد: "‏‎#الثورة_ناقصها_إيه؟ ناس غيرنا خالص تعرف يعني إيه قيمة البلد اللي بتضيع وبتخرب عن عمد في كل المجالات وتعرف قيمة المواطن صح علشان الناس دي هي اللي هتعرف تعمل ثورة بجد".

وغرد عنتر أبو محمد: "‏‎#الثورة_ناقصها_إيه؟ ناقصها ثوار أحرار يكملوا المشوار بدون أغراض شخصية".

المساهمون