توثيق شهادات عالقين في معبر رفح على مواقع التواصل

29 ديسمبر 2023
طلبت مبالغ تتراوح بين 5000 و7000 دولار للسماح بالعبور (عصام ريماوي/ الأناضول)
+ الخط -

انتشرت مقاطع فيديو على مواقع التواصل الاجتماعي، تنقل شهادات صادمة لعالقين عند معبر رفح. إذ كشف هؤلاء أن المسؤولين على الجانب المصري من المعبر يطلبون منهم مبالغ تتراوح ما بين 5 و7 آلاف دولار للفرد للتصريح بالمرور.

وشارك الصحافي عمر العطيفي مقطعاً لمواطن مصري عالق في الجهة الفلسطينية من معبر رفح، يقول فيه: "قالولي حاول تدفع ألف ولا ألفين دولار علشان ترجع بلدك". فعلقت الناشطة منى سيف: "عيب والله يا جماعة، كل حاجة بتحصل تخص المعبر من مصر تقهر، تجاهل المصريين العالقين، تجاهل الفلسطينيين المصابين والجرحى والنازحين".

ونقلت الأكاديمية سمر جراح، إحدى التجارب: "صديق لي يحاول إخراج والده من ‎غزة لحاجته للعلاج. طُلب منه 7 آلاف دولار حتى يُسمح له المرور من معبر رفح". وكتبت شيري: "إمبارح نسيبنا طلع من معبر رفح بعد ما دفع للجانب المصري 13 ألف دولار متخيلييين.، وينكم يا مصريين يا أحرار، عن التجارة اللي بتصير بأرواح أهل غزة؟ وينك يا سيسي عن ضباطك اللي بتاجروا بالناس؟".

نجوم وفن
التحديثات الحية

وكتب عبد الرحمن النجار: "مواطن مصري عالق على المعبر هو وعياله من أول الحرب، وبيتكلم من جوة أهو ومسؤولي المعبر الفلسطيني نفسهم قالوله ماحدش سأل فيكم، كلم سفارتك نسق معاهم بالمصاري، بالبلدي كدا شخلل عشان تعدي، أنا بقى مستني اللي هايطلعوا يخونوه ويكذبوه ويقولوله إنت قابض عشان تقول الكلمتين دول، وتشوه صورة بلدنا، ومصر مابتسيبش ولادها والكلام الهجص دا كله، مع إن أي حد من اللي شغالين في المعبر ممكن يتحقق من وجوده، بس لا إحنا نحب نخون الناس، بس إنما نحاول نساعدهم لأ تخوينهم أسهل".

المساهمون