تصريح سفارة مصر في رومانيا يثير غضب المغردين: الترحيل على حسابكم

27 فبراير 2022
المعبر الفاصل بين رومانيا وأوكرانيا (دانييل ميخاليسكو/ فرانس برس)
+ الخط -

أعلنت السفارة المصرية في رومانيا عن توفير خدماتها للمصريين الذين نجحوا في الدخول إلى رومانيا هرباً من الحرب في أوكرانيا، وذلك في بيان لها تداولته صحف محلية، جاء فيه أن مصاريف عودتهم إلى البلاد ستكون على نفقتهم الشخصية.

وجاء في البيان: "في ضوء بدء وصول مجموعات من المصريين إلى رومانيا، تتشرف السفارة المصرية في بوخارست بتقديم خدماتها من تسهيل حجز الفنادق وحجز تذاكر السفر للعودة إلى مصر، على نفقتهم الشخصية".

أثار التصريح موجة من الغضب بين المصريين على مواقع التواصل الاجتماعي، خاصة بعد تصريح محافظ البحر الأحمر عمرو حنفي بأن المحافظة تستضيف 6226 سائحاً أوكرانياً، وتتحمل نفقاتهم في الوقت الحالي في المنشآت السياحية بالتنسيق مع وزارة السياحة، وهو ما لا يحظى به المصريون العالقون بالخارج.

وكتب حساب "باهر" ‏"مواطنين دولتك هربانين من حرب، ومع ذلك هاتسكنهم في فنادق وتحجز لهم تذاكر سفرهم على حسابهم، بس السياح الأوكرانيين اللي قاعدين عندنا، نحجز لهم فنادق ببلاش، يعني الحل الأدنى من المعاملة الآدمية والإنسانية بتفضل فيها الأجنبي عن المواطن اللي بيدفعلك ضرايب".

وقال محمد عبد الرحمن ‏"أنا مش هاتشل لوحدي. ماعنديش اعتراض خالص إننا نتحمل نفقات أي حد بلده فيها حاجه. إنما بالنسبه للمصريين اللي عايزين تجيبوهم من أوكرانيا على نفقتهم الخاصة. على فكره أنتم مش بتصرفوا عليهم من جيب أبوكم. دي حقوقهم اللي أنتم نهبتوها".

وعلق الممثل عمرو واكد ‏"مش مصدق إن مافيش أي مجهود للحفاظ على سلامة المصريين لا بره ولا جوه الحقيقة. إذا كنت مواطن مدني فلك صفر حقوق. ربنا يعين كل مصري في أي حتة في العالم".

وتعجب أحمد بدوي ‏"على نفقتهم الشخصية إزاي؟، طب اعتبرهم من معازيم منتدى شباب العالم يا معلم".

وكتب مجدي كامل ‏"كل التمنيات بالسلامة للمصريين المحاصرين في أوكرانيا وحدهم".

وهاجم حساب "ياسمين" وزيرة الهجرة قائلة إنها "من أقل من سنة، قالت تصريح عن خطورة الدارسين في الخارج، وإنها عايزاهم يزوروا قوات الصاعقة وأكاديمية ناصر، الفكرة إنها نفذت ده بجد وقالت أنا أكلت ثعابين مع الطلبة الدارسين في الخارج، كانت عايزة تعلي الحس الوطني لا يبوظوا في بلاد الحرية برا، دلوقتي حرفياً رمياهم وبتقولهم انشفوا".

المساهمون