#هنقول_تاني... عن ثورة يناير وأزمات السيسي مع المصريين

15 نوفمبر 2018
تحدث المغردون عن أزمات مصر بعهد السيسي(محمد الشاهد/فرانس برس)
+ الخط -
للحديث عن ثورة يناير وشجونها، إلى جانب كل الأزمات التي يعيشها المصريون في عهد الرئيس عبد الفتاح السيسي، دشن ناشطون وسم #هنقول_تاني الذي تصدّر قائمة الأكثر تداولًا في مصر.

وشارك رواد مواقع التواصل بتدوينات ضد النظام والحكم العسكري. وحضرت غزة وانتصار المقاومة بقوة في الوسم، وكان الغالب على التغريدات عدم اليأس والأمل في التغيير.

وأعادت هبة عادل شعارات ثورة يناير: "‏‎#هنقول_تاني.. الشعب يريد إسقاط النظام.. يسقط يسقط حكم العسكر". وأكدت جاسمين فوزي: "‏‎#هنقول_تاني.. الحل في الثورة.. الشعب الخائف لا يصنع ثورة بل ينجح في استمرار الطاغية.. نحن ننال من الحرية بقدر ما نتخلص من الخوف اللي في قلوبنا!".

وهتف حساب "شباب ضد الانقلاب": "‏‎#هنقول_تاني.. ارحل كفاية فقر وذل". ووجه محمد يوسف حديثه للسيسي: "‏‎#هنقول_تاني.. ارحل عشان نعرف نبنيها صح طول مانت موجوود جايب لنا الذل والقهر.. ارحل غووور بكره حييجي عليك الدووور".


وكتبت سناء السيد عن الحكومة: "‏‎#هنقول_تاني محمد معيط وزير المالية بيقول أن شغلته حاليا أنه يحط إيديه الاتنين في جيوب الناس.. الدولة الآن كل همها هو فرض ضرائب ورسوم وغلاء الأسعار وفرض الإتاوات عند كل احتياج وكل أزمة.. علمونا زمان ان اللي يحط ايده في جيوب الناس يبقى حرامي.. وهو دا بالظبط وصف حكومة الانقلابي.. شلة حرامية".

وأقسم محمود كمال بشهداء ثورة يناير: "‏‎#هنقول_تاني.. وحيات روحك يا شهيد ثورة تاني من جديد.. عيش حرية عدالة اجتماعية.. يسقط حكم العسكر". وأشار خالد محمد: "‏‎#هنقول_تاني.. لساها روح يناير. ‎#يسقط_يسقط_حكم_العسكر".

وردد أحمد الهتاف الشهير: "‏‎#هنقول_تاني.. طول ما الدم المصري رخيص.. يسقط يسقط أي رئيس".



المساهمون