نشطاء مواقع التواصل يصرخون: #السيسي_داس_عالغلابه

05 نوفمبر 2016
الوسم جاء تحت تأثير القرارات الاقتصادية الأخيرة
+ الخط -


دشن رواد مواقع التواصل الاجتماعي وسم #السيسي_داس_عالغلابة، وخلال ساعات قليلة، وصل لقائمة الأكثر تداولاً، بعدد كبير من التغريدات، تحت تأثير القرارات الاقتصادية الأخيرة في مصر، وبعد إقرار قانون الخدمة المدنية ثم القرار الأخير، يوم أمس، بتعويم الجنيه المصري.

وكتب المشاغب فارس مستعيناً بصورة المشهد الشهير بين عماد حمدي وعبدالحليم حافظ من فيلم الخطايا: "لما تقدر تقول لا لما تعرف إن دي بلدك ومن حقك تعيش كريم مش تستني لما دولة العسكر يحنوا عليك".


وكتب "فتشني فتش": قلنالك مفيش وكل حاجة عندي بفلوس كان من حقه يركب ويدوس وساعده التيوس يارب الغلابة تفوق".


أما Ms. Anonymous فتقصمت شخصية السيسي فكتبت: "الجماعة اللي بيغيروا فلتر البنزين ويرموه الفلتر بيبقي فيه شوية بنزين من فضلكم أنا محتاج الشوية دول".


وقال أيمن لطفى: "#السيسي_داس_عالغلابه السيسي يتخلص من الغلابة من أجل جماعته من العسكر والشرطة والقضاء ليهنأوا بحياة سعيدة".

ووصف، مصري، السيسي بالزوجة الحريصة على الاستيلاء على كل ما يملكه زوجها: "#السيسي بيتعامل مع المصريين زي #الست االلي منفضة جيوب جوزها أول بأول #السيسي_داس_عالغلابة".


وغرّد، خالد سويدة: "السيسي فرم وطحن وسحق ومحق وعمل الغلابة سجق".
أحمد لخص الحكاية فكتب: "بعد ما وصلنا للحالة دي #بقى الدين لله والوطن للجيش والسجن للي مش عاجبه".


وفي لهجة يائسة، كتبت آية علي: "وإياك تصدق جملة قوم يا مصري عمر بلدك الحاجة الوحيدة اللي هتتعمر في البلد دي سلاح في وشك لو اعترضت أو قلت كلمة حق".

صباح خميس، استدعت الزيادات التي طاولت مرتبات العاملين بالجيش والشرطة والقضاء طوال عامين: "أكيد الرئيس هيحس بالشعب ويزود مرتبات الجيش والشرطة والقضاة الأيام الجاية شوية صبر بس".