مصريون للسيسي عن مجازر محمد محمود: "زوّر التاريخ لما نموت"

10 مارس 2019
سخرية من تصريحاته (Getty)
+ الخط -
في الندوة التثقيفية للقوات المسلحة بمناسبة #يوم_الشهيد، كان روّاد مواقع التواصل الاجتماعي على موعد مع تصريحات الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي عن آخر المستجدات، وهي المناسبة التي اعتادوها لكشف أكاذيبه والسخرية منه.

وتساءل السيسي في الندوة التثقيفية للقوات المسلحة: "يا ترى يا مصريين إنتوا مصدقني ولا لأ؟"، فأجابه حسام الحملاوي: "لأ".

وحظي تصريح السيسي عن القوات المسلحة والداخلية المصرية حين قال "لم نقتل مصرياً واحداً في محمد محمود" بتفاعل وغضب كبيرين. فكتبت رشا عزب: "حقيقي ماكنش واحد بس، كانوا 47 شهيداً في 5 أيام! منبهرة أنها لسه معلمة فيكو وبتتكلم عنها لحد دلوقت!".

وبصورة تكشف زيف التصريح علّق تيكو: "صور توضح أنصار حماس وحزب الله، اللي قتلوا الشهداء في محمد محمود، ورموا الجثث في الزبالة تأكيد لصحة كلام الرئيس #ارحل_ياسيسي".

وأضافت هامة حبيب: "عمر الصورة دي ما خرجت من دماغي. لغاية امبارح كنت باحكي فيها مع ماما واخواتي. إحنا لِسَّه عايشين، لما نموت إبقوا زوّرا التاريخ زي ما بتعملوا #محمد_محمود".

وعلّق عصام مصراوي بصورة تحوي خبر اقتراض الحكومة من البنوك على تصريح آخر: "#السيسي: المشروعات القومية الجديدة لا تكلف موازنة الدولة شيئاً".

وكتب نديم: "السيسي: "هو أنا قلت معايا السمن والعسل هقدمهولكم؟" لا ماقلتش ومش هنتحاسب غير على كلامك زي مثلا 1- إنتم مش عارفين إنكم نور عنينا ولا إيه؟ 2- اصبروا سنتين بس، اصبروا 6 شهور بس، 3- الأسعار مش هاتزيد حتى لو الدولار زاد وهو مش هيزيد، 4- ماقدرش أرفع الدعم إلا لما أغني الفقير".

وعن خططه المستقبلية، قال السيسي: "قسماً بالله هناك مشكلة على الاقتصاد المصري "2060" هاكون مت وشبعت موت وعلينا التصدي لها من الآن". فكتبت مرمر (خده يا رب): "بسم الله ما شاء الله مصر بتعمل حسابات علمية لـ 2060، وهي ماعندهاش طفايات حريق، ولا أي نظام أمان ف محطات القطارات والمترو".

وعن بداية المشكلة كتب خلفاوي: "طب حل مشكلات 1960 الأول وبعدها ابقى حل مشكلات 2060".

وكتب إسلام: "يعني قدام ربنا وانت اللي هاتحسبنا!!؟ الغرور وغباء القلب، #السيسي للمصريين: "والله لأقف أنا وأنتم قدام ربنا وهاحاسبكم زي ما بتحاسبوني"".

وبسخرية علّق دماغوس: "#السيسي: المشكلة الكبيرة اللي موجودة معايا إن أنا -إن شاء الله- راجل صادق.. صادق قوي.. وأمين قوي -إن شاء الله- وشريف قوي -إن شاء الله-".

وعن تعيين اللواء كامل الوزير وزيراً للنقل، كتب رامي جمال: "يا ريت يا جماعة نوفر نفقات ونقفل كليات طب وصيدلة وهندسة، والحاجات الغريبة دي ونكتفي بالمؤسسة العسكرية، كفاية مصاريف وحرقه دم أهالي على الفاضي #كامل_الوزير".​

المساهمون