علي جمعة يحمد الله على خسارة قطر رئاسة "يونسكو"... "طوبى لمن أسقطهم"

15 أكتوبر 2017
علي جمعة خلال البرنامج (يوتيوب)
+ الخط -
خلط الدين بالثقافة هو آخر إبداعات النظام المصري متمثلاً برجل الدين المفضل لديه، مفتي مصر السابق، علي جمعة، والذي اعتبر أن فوز مرشح قطر حمد الكواري بانتخابات رئاسة "يونسكو" "حرام".


في برنامج "الله أعلم" على فضائية cbc المقربة من الأجهزة الأمنية، علق مفتي النظام السابق "كانوا عاوزين يجيبوا واحد من دولة بتفجر الآثار وبتقول عليها حرام علشان اليونسكو".

وأضاف جمعة "كان حرام ياخد اليونسكو .. لكن الحمد لله خسر".


ورد عليه محمد ناصر على قناة "مكملين" قائلاً: "إذا كنت بتتجنى على الدين مش هتتجنى على التاريخ".

وفند ناصر كلام جمعة عن تفجير الآثار، وقال: "طب أنا هقولك مين اللي فجر الآثار، هو بيتكلم تفجير تمثالين بوذا اللي فجرتهم طالبان، ودي اللي دعمها السادات، والسعودية اللي احتضنت المقاتلين وسفرتهم، وأمريكا كمان".



مواقع التواصل تداولت تصريحات جمعة، وانتشر الفيديو بصورة كبيرة على منصات التواصل، مع تعليقات منتقدة في غالبيتها لاستخدام الدين بهذه الصورة لخدمة مواقف سياسية.

وتساءل كمال يخلف "‏علي جمعة مهاجما قطر: كانوا هيختاروا لـ"يونسكو" واحدًا من دولة فجّرت الآثار! هل تدخل الدين في السياسة مباح؟ أم هي مواقف علماء السلطان".

ووصف مغرد آخر: "‏آخر شطحات علي جمعة: "حرام بتاع قطر ياخد اليونسكو".

وقال شعبان وحيد: "‏‎#علماء_الفتنة علي جمعة: حرام تاخذ #قطر #اليونسكو  هههه".
ومستعينا بكلمة جمعة الشهيرة في استحلال دماء معتصمي رابعة، سخر آخر "‏وعندك علي جمعة فرحان قوي لسقوط مرشح قطر وقال: طوبى لمن أسقطهم وأسقطوه".

كذلك، سخرت عائشة: "‏"علي جمعة: كانوا هيختاروا لـ"اليونسكو" واحد من دولة فجرت الآثار! المفروض ياخدوا اللي باع الآثار؟!".

دلالات
المساهمون