#السيسي_كداب_وفاشل يردّ على تصريحاته عن الإنجازات

01 نوفمبر 2019
حذّر السيسي المصريين من "أهل الشرّ" (ميكائيل ميتزل/تاسّ)
+ الخط -
تصدر وسم "#السيسي_كداب_وفاشل" (السيسي كاذب وفاشل) قائمة الأكثر تداولاً على موقع "تويتر" في مصر، متجاوزاً الـ 15 ألف تغريدة، قبل اختفائه فجأة كما يحدث أخيراً مع الوسوم المعارضة للأنظمة في المنطقة.

وكان مغردون مصريون دشنوا الوسم المذكور أعلاه، للرد على الرئيس عبد الفتاح السيسي وتصريحاته عن الإنجازات التي يحققها ولا يراها "أهل الشر" من معارضيه، أثناء افتتاحه لعدد من المشاريع ومنها مصنع الغازات الطبية والصناعية، والتجديدات في المصنع التابع لشركة "النصر للكيماويات الوسيطة".

وكان حساب "أسرار محمد علي" التابع للمقاول والفنان المصري، محمد علي، دعا للتدوين على الوسم، بعد أن ظهر في فيديو جديد للرد على تصريحات السيسي. وكتب: "‏الأزعة البأف لسة مصطبحناش وطالع يهرتل زي العادة!! بيقول (اوعوا حد يأثر عليكم ويشككم في نفسكم) دا لسه دم ‎#محمد_عيد منشفش يا فاشل ولسه هتعيد اسطواناتك المشروخة وتكدب وتتسهوك إنت فلست.. المؤكد احنا خلاص عرفناه وهو إن إنت فاشل وحرامي وكداب.. هنغرد على هاشتاج. #السيسي_كداب_وفاشل".

وكتبت جود ملخصاً: "‏‎#السيسي_كداب_وفاشل.. بيعيش على المية بـ 10 سنين وصادق أوي وشريف أوي والكلام بتاعه بيعدي على فلاتر وبتاع سلاح وبتاع قصور وقلبه جامد في القصور واللي هيجيب سيرة مسر هيشيله من على وش الأرض وهو اللي قال عليها كشفت ظهرها وأخيرا يا سادة اللي يزعل منه يتفلق".

وتقدم تامر بالشكر: "‏احنا لو قعدنا نقنع الناس 100 سنة انه فاشل مش هنقدر نقنعهم زي ما هو اقنعنا.. شكرا معلقة. ‎#السيسي_كداب_وفاشل".

وغرد "مستر إم": "‏مشاريع ايه يا فاشل الي هتفتتحها على طول بقة يعني سلسلة مطاعم مثلا ولا هو اي كلام في الحمادة.. انت قبل كدة قولت مش لاقي وقت افتتح مشاريع تسعدكو وطلعت المشاريع دي قصورك انت وحبايبك والبلد غرقانة في شبر ميه وناس قتلتها باهمالك وبعدين روح كمل بس مدينة زويل الي نهبتها. #السيسي_كداب_وفاشل".

وتساءل عمر علي: "‏يا ترى ايه أنواع المشاريع الجديدة.. قصور ولا عاصمة إدارية والطرق يا نهار من المطر العادي. #السيسي_كداب_وفاشل".

وأشار محمد دياب: "‏السيسي مصمم انه يحط الجيش في مواجهة مع الشعب وهو عارف خطورة اللي بيعمله دا. هو بيعمل دا عشان يستمر في الحكم هو وولاده. وعزل كل القيادات اللي مش موافقة على الكلام دا والباقي غرقانين في الفساد. لكن في شريحة كبيرة من الظباط رافضين الكلام دا ومستنيين الشعب يتحرك. ‎#السيسي_كداب_وفاشل".

وطالب هشام: "‏كل شوية يطلع يقول الإشاعات نفسي تمسك إشاعة انت أو اعلامك القذر وتنقدوها نقد علمي وتثبتوا عكسها.. لكن لا طبعا الأشرار الأشرار.. يا عم ارحمنا. #السيسي_كداب_وفاشل".

وأكد خالد مرسي: "‏‎#السيسي_كداب_وفاشل.. مشاريعك كلها فنكوش وبتضحك بيها على نفسك والمغفلين اللي زيك كداب وفاسد وحرامي فاشل يسقط ‎#يسقط_حكم_العسكر #مصر دولة مش معسكر".

وتمنى رشيد: "‏‎#السيسي_كداب_وفاشل.. الشعب المصري يتفرج الثورة في الميادين ليس تويتر؟ كف خوف وجبن انزل انزل وشارك".

ولخص حساب "قلم رصاص" القصة: "‏‎#السيسي_كداب_وفاشل.. السيسي كداب في كل وعوده من قناة السويس لبكرة تشوفو مصر ومصر هتبقى أد الدنيا".

المساهمون