اختفاء منتج سينمائي مصري في ظروف غامضة

04 ابريل 2018
منزل علوان يطل على مجلس الوزراء المصري (أحمد رمضان/الأناضول)
+ الخط -

اختفى المنتج والمخرج السينمائي المصري، حسام علوان، في ظروف غامضة، إذ لا تعرف عنه أسرته أي شيء بعد إلقاء القبض عليه قبل يومين.

ونشر مقربون من علوان تفاصيل ما جرى معه، على مواقع التواصل الاجتماعي، فكتب ماجد عاطف "طلع أن المخرج حسام علوان ماكنش بيصور حتى في الشارع، ده الراجل بيبيع شقته اللي بتبص على مجلس الوزراء... المشتري بيصور الشقة عشان يوريها لمراته طلع البلكونة يصور المنظر اللي بتطل عليه، الأمن شافه طلع لهم وخدهم هما الجوز!!

وأضاف عاطف: "حنقول البلد مشدودة، وخايفين لحد يصور مجلس الوزراء ويفجّره مثلا، فطلعوا يسألوا انتوا مين، ماشي، طب الراجل عرفكوا بنفسه أنه صاحب الشقة، وأن ده مشتري، خلاص وضحت أهي، متشكرين وسلامو عليكم".

وتابع "إنما تقبضوا عليه وعلى المشتري وترموهم في القسم يومين وتبعتوا تسألوا الأمن الوطني!!ده تصرف مذهل وينمّ عن يقظة غير طبيعية".

 

وقالت مخرجة الأفلام الوثائقية، نيفين شلبي: "حسام علوان المنتج السينمائي اللي أتقبض عليه طلع بيبيع شقه بتاعته أدام مجلس الوزراء طلع الراجل اللي بيشتري البلكونة يصور الفيو بكاميرا موبايله قاموا طلعوا قبضوا عليهم، السادة رجال الأمن اللي عاوز يصور لأي عملية إرهابية مثلا مش هيطلع بكاميرا واضحة وبشخصه بلكونة أدام الناس فيه كاميرات خفية وفي كاميرا قلم وفي كاميرا في عروة الجاكيته مش صورة الموبيل هي الأزمة حضرتك خالص، انتوا محتاجين تفهموا التقنيات الحديثة الأول وبعدين ابقوا حاربوها".

وأكدت شلبي أن علوان لا يمارس أي نشاط سياسي، وهو "مهتم بتراث وجمال القاهرة والمدن القديمة اتقبض عليه كان بيصور من البلكونة... الراجل اهتماماته سينمائية وعمره من نزل غير صور جميلة عن مصر ويشرح ويتكلم عن جمالها، غاوي تصوير أبواب قديمة وعمارات ذات طراز مميز وغيره".


ورد على شلبي أحد أعضاء "مجلس نقابة المهن السينمائية"، مهندس الديكور فوزي العوامري، قائلاً إن محامي النقابة سيتوجه إلى قسم السيدة زينب لمعرفة تفاصيل ما حدث.

أما سلوى، شقيقة حسام علوان، فقالت في تعليق على صفحة شقيقها: "أنا أخت حسام يا ريت اللي يقدر يعمل حاجة يساعده أنا حطيت الخبر من يومين وشيلته خوفا عليه مش عارفين نعمل إيه".

الجدير بالذكر أن حسام علوان هو منتج مصري، قدم عدداً من الأعمال السينمائية القصيرة والطويلة، مثل "علي معزة وإبراهيم" و"حار جاف صيفا" و"حاوي" و"زهرة الصبار"، كما كان عضو لجنة التحكيم في مسابقة أسبوع النقاد الدولي للأفلام الروائية والتسجيلية الطويلة في "مهرجان القاهرة السينمائي الدولي" في دورته الأخيرة.

المساهمون